apa nak jadi dunia ni.. entry luahan perasaan..

Dah lame tak update blog.. sekali update bg luahan perasaan plak..


orang kata, berani kerana benar, takut kerana salah kan.. tp ade jugak orang yang berani kerana benar, tp malas nak kecoh2 n biar je si salah tu kan??


kadang2, bila sy fikir balik, ape beza die orang yang berpelajaran n orang yang tak berpelajaran tu ialah cara pemikiran dia.. tak semua orang yea, jgn la kecik hati pulak ape yg sy ckp ni.. ade je org kat malaysia ni yg tak berpelajaran tapi kaya raya n berjaya.. dan saya pun takde la berpelajaran tinggi mana pun.. alah takat diploma je, sy rasa tak tinggi pun, tp saya merasa la naik pentas amik scroll :p


sy cuma nak ckp sebahagian yang tak berapa nak maju fikiran die ni ha.. dalam baik die kenakan kita.. huh.. sedih betul.. yg buat lagi sedih, kite ni dia kata ckp, nasihat sume tak bole pakai.. ermm, kalo tak bole pakai, kenapa berdering2 phone umah, hp bunyi pasal nak mintak tolong.. nak mintak tolong nasihat atas masalah dorang?? bila kita bg nasihat, berdasarkan fakta, tak boleh terima.. bentak2, muka berubah dan terus keluar dari rumah.. tu ke tindakan orang yang boleh berfikir?? pandai ke bodoh tu?? hormat ke kurang ajar tu??? ok tu kt bole pejam mata lagi.. kalau tak puas hati, bijak sangat ke tindakan korang tu nak luah2 kat fb, blog bagai?? haaa... sekarang aku pun luah kat blog pasal aku tau korang takkan face to face.. ni je cara nak bagi korang baca.. itu pun kalo ko baca la.. kalo tak baca, lambat laun ko mesti bukak punye blog aku.. aku tau..


malam tu lagi ayah aku dah ckp, korang layan kami macam sampah, buat pe nak pegi tolong?? mak aku yang baik hati ni pujuk2, takpela itula inila.. pegila.. anak sedara.. tolong la.. haa ktorg pegi jugak tolong tgkkan ape jadi.. akhirnya ni kami dapat??? hinaan n cercaan...


eh ko tak ingat ke selama ni sape tolong ko mase nak kawin dulu? mase ko nak cerai dulu sape pegi court? mase nak masuk kolej dulu, sape yg bawakkan ko mase nak masuk hostel dulu? ko tak ingat kan.. yg lain2 tu, sape carikkan keje? sape tolong settle kan loan rumah ko tu?? korang tak ingat kan?? ape yg kami dapat?? ckp tak bole pakai.. baguss...


ok skarang aku memang dah tak bole tahan dgn ko.. kalo ko baca, ko sakit hati, ko letak diri ko kat tmpt kami.. ye kitorang mmg tak rasa ape yg kakak ko rasa.. tp ktorang faham n cuba nasihat dorg kan?? bukan cam korang yg asik nak kondem tak mau fikir langsung ape punca sebenarnya.. tau2 yang bersalah tu dah kene pukul dgn orang luar yg tak tahu malu.. bijak ke tindakan ko tu?? tu ke berani kerana benar ko tu??


dah la, aku malas nak ckp byk.. aku doa supaya ko bace entry aku ni..


ni aku nak quote ape perasaan mak aku.. aku tau, kalo ko baca, family ko mesti baca..

Dgn Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang......

Ala along, ko tau tak punca nape dia marah sangat kat kita skrang ni...  Jawapan nya ialah kerana kita tidak menyokong perbuatan “t.....k’ simamak tu a.k.a ‘boyfirend’ dia la.  Sebagai manusia yang brsifat rasional, mana mungkin mama bole menutup & membiarkan  kesalahan yang dilakukan oleh simamak tu.  Dia sedar tak siapa dia? Apa kuasa & hak yang ada pada dia  menumbuk orang sesuka hati dia walaupun mangsa tumbukan dia itu melakukan kesalahan....ingat!!!!,  ini masalah keluarga!!! dan dia itu hanyalah orang luar yg tidak ada kaitan dengan keluarga kita !!!! Siapa dia? Siapa dia? Siapa dia ar???? Yang aku tau, dia sgt lah brbangga akan diri dia yg  sudah 2 kali bercerai berai (kalau tak silaplah), itu aje huh !!!

Biar la kita dicop sebagai penipu, pembuat fitnah & penghasut atau sebagainya. ALLAH swt tahu segala2nya.    Memang ‘berani kerana benar’, sbb itu kita ‘berani’ brcakap dan mendedahkan perkara yg sebenarnya.  Apa yang kita lakukan adalah berdasarkan fakta yg mana akan digunakan kelak ‘demi mencari kebenaran nya’  nanti. Yang tidak bercakap benar (penipu)  sekarang ini adalah mereka2 itu sendiri semata2 hendak menutup belang jahat simamak poyo tu!!! Takut la tu,  takut nanti tak jadi kawin pulak!!!!

Ini lah dia contoh orang2 yang telah ditutup mata & hati oleh ALLAH swt. tentang kebenaran!!! Kesiankan dia...tapi bila difikirkan balik ....oooo patutlah..sbb dah ‘desperate’ almaklumkan dah lama men ‘J’ kan....

Mama percaya tentu ada ‘hikmah’ apa yang berlaku ini, sekiranya ALLAH swt tidak mengizinkan nya sudah tentu benda ini tidak akan berlaku...Kes rumahtangga ‘kakak’ nya ini adalah sebagai penyebab sahaja.  Sesungguhnya hanya ALLAH  yang berkuasa di muka bumi ini.  Kita2 ini hanyala hamba2xNya yang hina dipilih untuk menegakkan & menunjukkan kebenaran kepada mereka2 ini.

Yang penting ko jaga rumahtangga, suami & anak2 ko elok2... Jadikan benda yang berlaku ini sebagai contoh teladan.  Bende yang baik dijadikan tauladan, bende yang tidak baik jadikan sempadan!!!!

cukupla bape kali aku terkena ngan ko.. jangan ko tny terkena ape.. skang aku tau.. mungkin selama ni depan aku ko baik, tp belakang aku ko tikam.. 


sekian, terima kasih..

0 respond(s):